Tijd voor carnaval - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Marcellino & Wendy & Elena & Mauro - WaarBenJij.nu Tijd voor carnaval - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Marcellino & Wendy & Elena & Mauro - WaarBenJij.nu

Tijd voor carnaval

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Marcellino & Wendy & Elena & Mauro

01 Maart 2014 | Mexico, Mérida

Donderdag 27 februari
Bedankt voor jullie reacties, leuk!
Vandaag weer alle spullen in de auto voor onze volgende bestemming: Merida. Weer ca 2 uur rijden op een snelweg waar haast niemand rijdt. Merida zelf is best een hectische stad, maar het stratenplan hebben de Spanjaarden slim bedacht: dambord patroon, even straten gaan van nood naar zuid en oneven van west naar oost, en dan om en om een richtingsverkeer. Eeuwen geleden bedacht, maar het helpt ons zonder navigatie en zonder verkeerd rijden naar ons hotel. Onze hotel Dolores alba is een goede keuze. Het is 2 verdiepingen hoog en in een vierkant om het zwembad gebouwd. Wij hebben een kamer op de begane grond. Elena ging weer eventjes een uurtje slapen en daarna zijn we naar het centrale plein gelopen voor een van de hoogtepunten van onze reis: kinder carnaval parade! Langs de route waren allemaal stoeltjes gezet waarvoor je een kaartje moest kopen. We hadden geluk, waren nog net op tijd en hadden een plaatsje op de eerste rij. De muziek stond echt heel erg hard en toen de parade begon werd het Elena allemaal wat te veel. Maar mevrouw naast ons, stopte haar een lolly in de mond, voordat we er erg in hadden, maar goed het werkte wel. Het was schattig allemaal groepen kindjes verkleed en begeleiders erbij die de dansjes voordeden en de meeste kindjes volgden braaf. Daarna hebben we nog wat op het plein rondgehangen en wat hadden we een aanspraak! Iedereen vraagt haar naam en hoe oud ze is en kijken haar na en lachen naar haar. Elena gaat overal op af en speelde samen met een Mexicaans meisje met bellenblaas en voerde de duiven. Daarna was de koek op, we aten wat broodjes en legden Elena op bed, wat die was helemaal op.
Vrijdag 28 februari
Het is heet hier in Merida, ik denk zo’n 30 graden en heel veel zon en het waait niet. Toch gaan we ’s ochtends wat sightseeing doen. We vermaken ons op het centrale plein en daarna maken we een ritje in de paardenkoets en lunchen we op een pleintje. Ik moest erg lachen om Elena, er kwam een bedelaar aan met een koffiebeker waar je geld in kan doen, Elena zei:” gaat ie koffie halen?”. ’ s Middags doen we niet veel, want het is gewoon te heet. ’s Avonds gaan we weer carnavallen. Helaas is de carnaval verplaatst naar een locatie buiten de stad. We rijden er naartoe en komen terecht op een mega festival terrein. De politie leidt alles in goede banen. Bij de kassa blijkt dat je een kaartje koopt voor 1 gedeelte van het terrein, om te voorkomen dat het te vol wordt in een area. We eten eerst een pizzaatje en lopen dan richting onze zitplaatsen voor de parade. Om ons heen: heel veel restaurantjes, beelden van tekenfilm figuren en zelfs een heel groot kasteel nagebouwd en wederom heel veel muziek en kabaal. We worden overal goed begeleid door politie om onze plek te vinden, hier geen ongeregeldheden. Helaas begint de parade 1,5 uur later dan gepland, maar het is zeker de moeite waard. Veel grote gesponseerde wagens met danseresjes in bikini’s. Er wordt vanalles uitgedeeld: petten, tassen, pennen en natuurlijk ook snoepjes. De mensen worden helemaal hysterisch , hoe harder je schreeuwt hoe meer je lijkt te krijgen. Elena was in het begin wat overstuur door alle kabaal, maar later keek ze haar ogen uit. We werden zelf nog welkom geheten door een lokaal radiostation die ook meereed in de parade. Kortom: mooi om eens gezien te hebben, maar wel erg commercieel.
Zaterdag 1 maart
Vandaag zijn we pas rond 9 u wakker en nog net op tijd voor het ontbijt. Ik heb hoofdpijn en ben verkouden en Elena is om half 11 ook alweer moe. Dus we doen rustig aan, Elena slaapt en Marcellino en ik liggen aan het zwembad. We hadden nog gedacht om vandaag een boottochtje door een natuurgebied met flamingo’s te maken, maar ik ben toch bang dat Elena het niet 2 uur volhoudt in een bootje op de rivier. Misschien dat we vanmiddag nog naar het dierentuintje gaan. Vanavond is er een grote straat afgesloten en schijnt er overal live muziek en eetstalletjes te zijn, dus dat gaan we iig doen. Verder vandaag dus rustig aan en morgen ver opweg naar Campeche!

• 02 Maart 2014 - 19:14

Thea:

vandaag op zondag ook carnaval gezien heel groots en heel druk ik kan begrijpen dat voor elena te veel werd al dat rumoer maar gelukkig kwam het toch goed.ik hoop wendy dat je gauw van je verkoudheid af ben,zodat je weer kunt genieten van je reis.je hebt het weer mooi verwoord ik vindt het erg interresant om het te lezen en jullie te volgen.dus nog meer verhalen.groetjes en kus voor elena.

• 03 Maart 2014 - 10:58

Hanneke:

Hi daar!

Wat een bedrijvigheid tijdens de carnaval. Knap dat je Elena 1,5 uur stilgehouden hebt toen de parade later begon, hihi! Goed om te lezen dat het goed gaat, ik kijk hier naar de regen die op het raam op mijn werkplek tikt, maar voel ineens een beetje Mexicaanse warmte binnensijpelen door jullie verhalen.

Geniet en hopelijk knap je snel op!
    Liefs van Hanneke