van stad via jungle naar strand - Reisverslag uit Majahual, Mexico van Marcellino & Wendy & Elena & Mauro - WaarBenJij.nu van stad via jungle naar strand - Reisverslag uit Majahual, Mexico van Marcellino & Wendy & Elena & Mauro - WaarBenJij.nu

van stad via jungle naar strand

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Marcellino & Wendy & Elena & Mauro

07 Maart 2014 | Mexico, Majahual

Dinsdag 4 maart
Vandaag op excursie. Wat fijn om een huurauto te hebben en te kunnen vertrekken wanneer je wilt. We gingen naar maya site Edzna op ca 1 uur rijden vanaf Campeche. Het was mooi, maar we hebben te veel van de maya bouwwerken gezien, om echt onder de indruk te zijn. Deze gebouwen mocht je wel op, maar waren niet extreem hoog. Elena was druk met steentjes verzamelen...
De weg ernaartoe is slecht, veel kuilen die ontweken moeten worden, maar op de terugreis rijden we achter een laadbak vol met sinaasappelkratjes die alle gaten weet te zin, dus slalommen we achter hem aan. ’s Avonds wordt er nog carnaval gevierd, maar na het heerlijke eten in een autovrijstraatje, is Elena moe.
Woensdag 5 maart
Tijd om weer te verkassen. We hebben al handigheid in het inpakken en inladen van onze spullen gekregen en vertrekken na een heerlijk ontbijtje op naar de rimboe! Eerst ca 150km zuidelijk en daarna ca150km oostelijk.Wederom goede weg en een verschil in landschap, nu glooiend met heel veel groene bomen om ons heen. We arriveren bij Chicanna eco lodge. Midden in de natuur hebben we weer een mooi ruim huisje. We worden omringd met een tropische tuin, met bijbehorende geluiden. Om bij te komen van de reis plonsen we even het zwembad in, maar Elena vindt er niet zoveel aan. Bij de receptie gevraagd wat we zouden kunnen doen morgen en eigenlijk was er 1 must-see: de maya site Calakmul. Volgens de receptionist te vergelijken met Tikal en Palenque en heel erg indrukwekkend. Verder probeerde hij ons te enthousiasmeren met het vooruitzicht jacquars, puma’s, apen en toekans te kunnen spotten. Er was 1 grote maar, het was 2 uur rijden over een hobbelige weg. Maar ik wilde en Marcellino ook (nadat ik hem beloofdhad dat dit de laatste maya site zou zijn die we gaan bekijken) Daarna eten in het restaurant. Dit viel tegen, het was een buffet en alles was koud en veel te duur. Daarna nog even lekker zitten lezen op onze veranda terwijl Elena lekker in haar tentje lag te slapen.
Donderdag 6 maart
We zijn om 7 uur de eerste die ons melden bij het ontbijtbuffet. Voor Elena draaien we weer haar vertrouwde papje in elkaar met heet water, melkpoeder en pap. We kopen een lunchbox en veel water, wat dar zouden we nodig hebben. Het tweede gedeelte is heel beroerde weg, ca 60km over een welliswaar verharde weg, maar vol met kuilen. Daarna nog 1 km lopen (buggy proof weggetje) en daarna, daar was hij dan de grootste piramide van Calakmul, maar liefst 55m hoog! Marcellino neemt Elena op zijn rug in de draagzak en ze mag er pas weer uit als we veiliig op de grond staan. Gewapend met water en camera beginnen we aan de klim, het zijn flinke treden, vooral met mijn korte pootjes, maar moe komen we boven en wat we dan zien, wat een uitzicht... zo ver je kunt kijken bomen en in de verte zelf een maya site in Guatemala. Voor de kenners vergelijkbaar met Tikal. Dit maakt indruk, dat ze dit hebben kunnen bouwen en zonder gereedschap.
Daarna nog even rondgelopen en wat kleinere gebouwen gezien. Toen weer dezelfde weg terug. Tijd voor een douche en rust!

Vrijdag 7 maart
Tijd voor vertrek naar de zee! We zijn rond 10u vertrokken en vervolgden de weg in oostelijke richting. Alles ging voorspoedig, we passeerden nog wel een militaire post en meneer wilde weten welke nationaliteit we hebben en of dat een baby is achterin de auto, ja een meisje, zei ik. Toen mochten we doorrijden. We hebben nog even wat gedronken in het plaatsje Bacalar dat aan een heel mooi blauw meer ligt. Rond 14u waren we in Mahahual.We werden ontvangen bij Nacional beach club. Kijk maar eens op de website, we hebben zo’n roze/paars huisje, eerste verdieping met zeezicht. We legden Elena in haar tentje (fijn dat ze overal gaat slapen als ze moe is) en gingen wat eten in de bar. Daarna nog even een stukje gelopen. Het is een laid back strandplaatsje met een boulevard van ca 500 meter lang met wat restaurantjes en barretjes, stoelen en tafels staan op het zand. Heel relaxed allemaal. Hier blijven we 3 nachten en waarschijnlijk doen we hier heel weinig. Hasta luego!

• 09 Maart 2014 - 11:52

Ria:

Fijn dat er weer wat te lezen was. Gisteren gelezen. Wat hebben jullie weer veel gezien en gereden op niet al te beste wegen. Maar ik begrijp dat het de moeite waard was.

Morgen weer inpakken en de reis vervolgen naar Tulum.

Een knuffeltje voor Elena.

Het is hier heel mooi weer.Veel zon en ca. 17 graden.

Veel plezier

• 09 Maart 2014 - 12:09

Ria:

Nog even op de website gekeken. Filmpje bekeken. Het ziet er goed en gezellig uit zo bij het strand. Echt een plaats om te relaxen.

• 09 Maart 2014 - 18:33

Thea:

zo het was weer spannend om te lezen ik denk dat jullie wel behoefte hadden naar rust naar zo een rit t lijkt wel een cakewalk op de kermis.en elena huppelt mee.t is wel gemakkelijk met zo,n tentje voor elena dat is haar eigen plekje en dat is fijn.jullie zien wel veel van mexico fantatisch.dus rust maar goed uit voor de volgende avontuur.een kus voor elena ik mis haar en een groet aan jullie .

• 11 Maart 2014 - 10:40

Tefke:

Leuk die foto's erbij, meer meer meer....