Rijst, rijst en nog eens rijst! - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Marcellino & Wendy & Elena & Mauro - WaarBenJij.nu Rijst, rijst en nog eens rijst! - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Marcellino & Wendy & Elena & Mauro - WaarBenJij.nu

Rijst, rijst en nog eens rijst!

Door: Marcellino& Wendy (geschreven door Wendy)

Blijf op de hoogte en volg Marcellino & Wendy & Elena & Mauro

23 Februari 2011 | Filipijnen, Banaue

Hallo allemaal! Eindelijk hebben we het gevoel dat onze reis in de Filippijnen echt begonnen is. Na een wat moeizame start hebben we het nu echt geweldig naar onze zin. Banguio bleek een erg drukke stad te zijn met heel veel verkeer en heel veel mensen.
We kwamen terecht op de lokale markt en daar kon ik mijn voornemen om veel tropisch fruit te proberen meteen in de praktijk brengen. Ik kocht een vrucht die een combinatie zou zijn tussen een mango en een appel. Best lekker fris, maar ik denk nog niet helemaal rijp.
21 feb zijn we om 08.00uur met de bus vertrokken naar Banaue. 8 uur lang in een nonairco bus gehobbeld.
We hadden een paar keer een tuinslang-stop, wat betekent dat de remmen afgekoeld moesten worden ( na een stuk bergafwaards) en de motor afgekoeld moest worden (na een stuk bergopwaarts).
Rond 17uur kwamen we aan in Banaue, een dorp midden in de bergen. Hier wel wat hostels, winkels en restaurantjes maar niet te veel.
Gisteren hebben we een leuk uitstapje gehad. Het begon met een rit van ca 45 min met een tricycle.
Dit is een motor met zijspan, die als taxi fungeren. Vanaf het punt dat de weg echt te slecht werd, hebben we gelopen (een heel stuk omhoog, hijg, hijg). Vanaf het hoogste punt hadden we uitzicht op de rijstterrassen. De aanleg hiervan is 2000 jaar geleden begonnen en zit erg vernuftig is elkaar. Zo is er een heel systeem aangelegd om alle terrassen van water te voorzien uit de bergen. Het hoogteverschil is ca 10meter per terras en er zijn heel wat lagen. Moeilijk uit te leggen maar als je googlet op Batad rice terraces zie je wel wat ik bedoel.
We werden aangesproken door een man die onze gids wilde zijn. En omdat hij er zo lief uitzag, namen wij zijn aanbod aan. Het het bleek een goede keuze. Hij woont al zijn hele leven in het dorp tussen de rijsterrassen en kon veel vertellen. Ook wist hij alle paadjes tussen de terrassen door, dat hadden we zelf nooit kunnen vinden. Na een paar uur rongelopen te hebben, waren we echt moe en voldaan. Na terugkomst lekker gedoucht en daarna een tukkie gedaan (die tot 21uur duurde).
Vandaag hebben we een rustdagje. Misschien gaan we zo nog een stukje lopen naar een uitkijkpunt. En we moeten nog even een bus ticket regelen voor de nachtbus naar Manila.
Naar verwachting komen we morgenochtend rond 4 uur aan in Manila. De eerste vlucht naar Palawan, Coron (Busuanga luchthaven) vertrekt om 09.40uur, dus hopelijk kunnen we die halen. Voor de zekerheid nog niet geboekt, want je weet maar nooit met de bussen hier.
OP NAAR HET PARADIJS PALAWAN!!

Nog bedankt voor jullie reacties, voor ons is het fijn dat jullie meelezen. Hoe is het in Nederland?

groetjes, Wendy & Marcellino

• 23 Februari 2011 - 08:09

Joyce:

Hallo,

Ik heb meteen even de geggoogled op de rijsttertassen, ziet er gaaf uit hoor!
    En Palawan.. daar worden we pas echt jaloers van! Hier hebben we vandaag kans op sneeuw, het zal ons toch niet gebeuren zeg, geniet maar lekker van het zonnetje daar.

Groetjes Joyce

• 23 Februari 2011 - 08:19

Renate:

Wauw die rijstterrassen zien er echt indrukwekkend uit joh!
    Hopelijk halen jullie de vlucht! Geniet ervan.

• 23 Februari 2011 - 11:40

Thea:

hallo wendy en marcellino hier is het nog steeds koud ,vandaag regen of sneeuw daarna hogere temperaturen,verder alles rustig,maar dat kan ik niet van jullie zeggen want je heb al weer wat meegemaak daar,en al weer veel gezien.en nu maar hopen het vliegtuig te halen,en dan horen wij wel weer hoe het dan weer verder gaat heel veel plezier gewenst van het thuisfront .groetjes.

• 23 Februari 2011 - 18:22

Maya:

Wat apart die rijstterassen...en Palawan wat romantisch!!!Maak veeeeel foto's....
    Ik lig nu met spit op de bank..pijnlijk...en ik zou nog wel gaan skien dit weekend...
    Ben benieuwd neer jullie verdere avondturen xx

• 24 Februari 2011 - 15:07

Ria:

Hallo Wendy en Marcellino,

Weer veel gezien en meegemaakt de laatste dagen. Als alles goed gegaan is zijn jullie nu in Palawan, het paradijs op aarde. Vandaag weer eens gekeken bij Google maps. Palawan uitvergroten is nog niet gelukt. Bij provincie Manilla wel. Leuk om te doen.
    Vanochtend was het wit. Er was een klein laagje sneeuw gevallen. Is nu bijna weer weg.

Tot het volgende reisverslag.
    Ria

• 24 Februari 2011 - 15:11

Angelique Brugman:

8 uur hobbelen in de bus, het doet me denken aan onze trip door Indonesië lang lang geleden. Afzien, maar je maakt wel het échte leven mee! Geniet maar lekker verder...

• 24 Februari 2011 - 19:17

Mandy:

Hai Wendy en Marcellino,
    Heb net even gegoogled op Batad rice terraces en Palawan. Wow!!!!!! Dit is het eerste wat ik zie van de Filipijnen en ik ben meteen verkocht. Wat ziet dat er super uit. Ben benieuwd wat voor moois jullie allemaal nog meer gaan zien. Lekker weertje ook zeg, heerlijk! Hier alles oke. Levy is alleen goed ziek geweest vorige week en dinsdag moet hij geopereerd worden dus dat is allemaal minder leuk. Heb nu nog meer zin in Madrid. We gaan je tips daar gebruiken en vooral relaxen!
    Liefs, Mandy